Ont i ländryggen

Använd vår söktjänst och hitta en passande behandlare för dig som har ont i ländryggen redan idag.

Varför har jag ont i ländryggen?

Ont i ländryggen, eller lumbago som det också kallas, är en av de vanligaste formerna av ryggont. Det yttrar sig genom en mild smärta som bryter ut i svanken och som ökar gradvis. Du kan också känna dig trött. Oftast så är det inte farligt att ha ont i ländryggen och i många fall går besvären över av sig själva. Orsakerna till att du kan få ont i ländryggen är många. Hög ålder eller om du tidigare har haft ryggproblem ökar risken för att få ont i ländryggen. Även psykosociala faktorer som depression, ångest, stress eller missnöje med arbets- och livssituation påverkar. Ytterligare orsaker till att få ont i ländryggen är övervikt, rökning och stillasittande arbete. Lumbago kan däremot även uppstå utan någon konkret anledning, eller genom någonting som man själv inte ser, exempelvis genom en utsatt nerv. Det är inte ovanligt att en strålande smärta ned mot benet uppstår när du har ont i ländryggen. Detta beror oftast på att ischiasnerven har kommit i kläm på grund av tryck eller inflammation. Ischiasnerven löper från nedre delen av ryggen ner till foten. När du har ont i ländryggen och benet samtidigt kan du ha drabbats av lumbago-ischias.

Sök efter kliniker

Sök efter kliniker i ditt område.

Jämför behandlingar

Jämför behandlingar och priser enkelt.

Boka behandling

Hittat en klinik som passar dig? Boka enkelt online.

Skapa konto och chatta med kliniker

Kan jag träna bort ont i ländryggen?

Som en generell regel är det bättre att röra på sig än att vila för mycket vid ont i ländryggen. Smärta kan ge illusion av att ryggen behöver återhämtning genom att ta det lugnt, men oftast förlängs läkningsprocessen av för mycket vila eftersom det lätt genererar i stelhet. När du däremot håller igång blodcirkulationen och bygger upp rygg- och magmuskler så hjälper du kroppen att läka. Om du får ännu mer ont i ländryggen efter träning kan du däremot riskera att skada dig ytterligare. Då kan du komma att behöva fysioterapi för att få en rehabiliteringsplan som passar dig. En fysioterapeut är expert på rörelsebeteenden och smärtor som uppstår i rörelseapparaten. När du besöker en klinik blir du undersökt ordentligt och efter att fysioterapeuten har fastställt vad som är fel så kan du få hjälp med såväl träning som ergonomi och kosthållning för att göra din rygg så bra som möjligt igen. När du har ont i ländryggen finns övningar som är specifikt anpassade för just din skada och din kropp och det är fysioterapeutens jobb att skapa en behandlingsplan som passar dig. Använd vår söktjänst för att hitta fysioterapeutkliniker nära dig som kan hjälpa dig med dina besvär. Hos oss kan du snabbt och enkelt jämföra kliniker i din stad.

Vad säger kunder om oss?

quotation mark icon
Det var så enkelt att hitta en klinik nära mig för att börja min rehab. Bokade en behandling genom Allsa och är supernöjd med hur smidigt det var!
Helen Eriksson
quotation mark icon
Jag hade ingen aning om hur enkelt det kunde vara att hitta en naprapat nära mig.
Anita Holmberg
quotation mark icon
Väldigt nöjd med att kunna filtrera och jämföra kiropraktorer. Det var inte alls krångligt att hitta en kiropraktor och boka en första behandling.
Christian Karlgren

Vad kan jag göra själv?

När du har ont i ländryggen är det bra att undvika sjukskrivning så mycket som det går, eftersom rörelse generellt sett är bra för ryggen och hjälper den att läka. Samma sak gäller det vardagliga livet; det är oftast mer fördelaktigt för ryggen att du genomför dina vardagliga sysslor än att du vilar mer än nödvändigt. Om du exempelvis har ont i ländryggen på morgonen kan smärtan släppa när du varit uppe och gått en stund eller tagit en lätt promenad. För att lättare kunna röra på dig utan att tänka för mycket på smärtan kan du ta receptfria värktabletter. Detta kan även underlätta för ryggen om du ska ut på en lätt promenad. För att vara ännu mer skonsam mot ryggen bör du ha på dig bra skor med stötdämpande sulor eller inlägg. När du har ont i ländryggen bör du undvika tunga lyft eller vridningar i sidled. Om du överbelastar svanken mer än nödvändigt kan smärtan bli värre. För dig som får ont i ländryggen när du ligger ned kan en kudde under svanken hjälpa att lyfta upp bäckenet och ryggen och lindra smärtan. Det kan även vara bra att undvika att sitta i låga soffor och stolar. Generellt är det bättre att stå och ligga än att sitta när du har ont i ländryggen.

Sök efter kliniker och skicka en bokningsförfrågan helt gratis

När och var ska jag söka vård?

Om smärtan bara blir värre eller om den inte blir bättre inom två veckor kan du behöva uppsöka en vårdcentral eller kontakta sjukvårdsupplysning. Ont i ländryggen är ofta ofarligt, men för att undvika långvariga symptom är det viktigt att ta smärtan på allvar om den inte ger med sig. Ibland räcker det med att det onda justeras bort av en kiropraktor eller naprapat. Efter några besök kan du återgå till en normal vardag utan smärta och krampor. Hos oss hittar du och jämför kliniker nära dig som du kan ta kontakt med. Behandlarna arbetar genom liknande metoder och är experter på rygg och rörelsebeteenden. Om du har ont i ländryggen och benen och upplever domningar, stickningar och svagheter stråla ned i benen så bör du däremot ta kontakt med sjukvården. Detsamma gäller om du får feber eller känner dig ordentligt sjuk efter att ha fått ont i ländryggen.