Hälsporre

Skona fötterna och behandla bort din hälsporre. Hos oss hittar du kliniker som kan hjälpa dig.

Vad är hälsporre?

Hälsporre är ett symptom som kan uppstå vid överbelastning av senan i hålfoten. Det yttrar sig genom att du får ont på den främre delen av hälens insida. På röntgen ser skadan ut som en sporre, därav namnet hälsporre. I många fall beror hälsporre på att man har sprungit eller gått för ofta med dåliga skor. Detta orsakar plantarfascian i hålfoten att dra ihop sig vid vila eller inaktivitet. När du sedan sätter ned foten eller lägger tyngd på den igen så töjs plantarfascian ut och en skarp smärta uppstår. Du märker av smärtan tydligt när du går och står upp, men efter att ha gått en stund så kan smärtan försvinna eftersom cirkulationen i foten har kommit igång. Hälsporre som inte behandlas kan med tiden gå över av sig själv, men själva läkningstiden för hälsporre kan vara lång och medföra risker för långvariga problem och ärrbildning. Av den anledningen är det viktigt att behandla hälsporre. För bästa möjliga hjälp kan du träffa en fysioterapeut som hjälper dig med rehabiliteringsövningar och som ger dig tips och råd som påskyndar läkningsprocessen. Använd vår söktjänst för att hitta fysioterapeutkliniker nära dig och kunna påbörja en rehabilitering redan idag.

Sök efter kliniker

Sök efter kliniker i ditt område.

Jämför behandlingar

Jämför behandlingar och priser enkelt.

Boka behandling

Hittat en klinik som passar dig? Boka enkelt online.

Skapa konto och chatta med kliniker

Vad kan jag göra själv?

Det första som är viktigt att se över vid hälsporre är val av skor. Dåliga skor ökar risken för senan att bli överbelastad, speciellt vid långa promenader eller intensiva joggingturer. Skorna ska inte vara för tunna eller hårda. Stötdämpande skor eller inlägg för hälsporre är att rekommendera och under den första tiden ska du undvika att gå barfota för mycket. Om du går barfota kan din hälsporrens läkningstid förlängas. Utöver bra skor är det viktigt att hälen får vila ordentligt. När du tar det lugnt hemma kan du öka blodcirkulationen i foten genom enkla övningar och stretching. Du kan också tejpa hälsporre för att få bättre stabilitet vid senfästet. När du har hälsporre bör du undvika all form av träning som belastar foten ytterligare. Om du exempelvis joggar, går powerwalk eller hoppar så får hälen sämre chanser att läka. Träning som inte innebär belastning går bra när du har hälsporre, exempelvis simning eller cykling. Andra exempel på hjälpmedel för att lindra hälsporre är:

  • Stödjande strumpor för hälsporre
  • Inomhussandaler
  • Nattstrumpor, som att tejpa hälsporre
  • Kil, sulor eller liknande inlägg för hälsporre

En gyllene regel att tänka på vid hälsporre är att lyssna på din kropp. Om du gör det kan du förkorta läkningstiden för hälsporre markant. När hälen behöver vila, låt den vila. Om din motionsform inte fungerar, byt. Om det gör det minsta ont, sluta med aktiviteten och ge hälen chans att återhämta sig igen. Värm upp innan träning och stretcha ordentligt efteråt. Eftersom vi använder fötterna vart vi än går är det viktigt att ta hand om dem och se till att de inte utsätts för långvariga skador.

Vad säger kunder om oss?

quotation mark icon
Det var så enkelt att hitta en klinik nära mig för att börja min rehab. Bokade en behandling genom Allsa och är supernöjd med hur smidigt det var!
Helen Eriksson
quotation mark icon
Jag hade ingen aning om hur enkelt det kunde vara att hitta en naprapat nära mig.
Anita Holmberg
quotation mark icon
Väldigt nöjd med att kunna filtrera och jämföra kiropraktorer. Det var inte alls krångligt att hitta en kiropraktor och boka en första behandling.
Christian Karlgren

Ytterligare behandling

Om hälsporre inte går över genom egna medel, och kanske rentav blir värre, bör du uppsöka professionell hjälp. En läkare kan undersöka hälen och bedöma vad som behöver göras för att återställa. Han eller hon kan även ge dig en remiss för besök hos en ortopedtekniker. Hos ortopedteknikern kan du få inlägg till skorna som är formade efter just din fot. När du vill ha kontinuerlig behandling är det rekommenderat att uppsöka en fysioterapeut eller en sjukgymnast. Hos oss kan jämföra olika kliniker nära dig med varandra, för att sedan besöka den som känns bäst för dig. Där får du en rehabiliteringsplan anpassad för dig och dina behov. En rehabiliteringsplan bestå av övningar och andra rekommendationer som du kan använda dig av hemma på egen hand för att behandla hälsporren. Du går samtidigt på regelbundna besök hos din fysioterapeut så att han eller hon kan följa din utveckling och eventuellt korrigera någonting i behandlingsplanen som optimerar läkningen ytterligare. Trots att det är fysioterapeuten som upprättar din behandlingsplan så ligger det yttersta ansvaret på dig som patient att behandla din hälsporre. Det gör du genom att lägga den tid på övningarna som krävs. Om du har så pass ont att det är svårt att utföra övningarna kan du behandla hälsporren med smärtstillande medel som innehåller paracetamol. Exempel på det är Alvedon eller Panodil. Om inget av det ovanstående hjälper mot din hälsporre kan din läkare ge dig kortisonspruta, stötvågsbehandling eller, i de mest extrema fallen, operation.

Sök efter kliniker och skicka en bokningsförfrågan helt gratis

När ska jag söka behandling?

Beroende på hur påfrestande din hälsporre är får du göra en avvägning om du behöver snabb hjälp eller om du vill försöka behandla hälen på egen hand först. En bra idé är att rådfråga läkare, besöka ett landsting eller kontakta sjukvårdsupplysningen per telefon för råd. Hälsporre behöver inte leda till något allvarligt, men eftersom risken finns så är det bättre att ta det säkra före det osäkra och uppsöka hjälp för besvären om du upplever dem som påfrestande eller att de hindrar dig i vardagen. Behandling av hälsporre kräver tid och tålamod och är lättare att behandla ju tidigare du agerar. I vissa fall kan hälsporre komma tillbaka om du haft det tidigare, men med tillräckligt med tålamod och ansträngning kan du bli kvitt besvären för gott.